X

  • دکتر بهرام عین اللهی
  • دکتر ابوالفتح لامعی
  • گزارش تصویری کارگاه کیفیت در

    مراقبت های اولیه سلامت

    بهمن ماه 1398

واژه شناسی ارائه دهندگان خدمات خودارزیابی  گیرندگان خدمات مراقبت اولیه سلامت

 

       

 

پیام دکتر احمد المنظری، مدیرکل منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت به مناسبت «روز جهانی ایمنی بیمار»
ms khorshidi
/ دسته ها: مطالب سایت

پیام دکتر احمد المنظری، مدیرکل منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت به مناسبت «روز جهانی ایمنی بیمار»

با موضوع مراقبت ایمن از مادر و نوزاد – اقدام فوری برای زایمان ایمن و محترمانه

 

 

مصر، قاهره، 26 شهریور 1400

امروز

امروز روز جهانی ایمنی بیمار را گرامی میداریم؛ پویشی سالانه برای افزایش آگاهی در مورد اهمیت بهبود ایمنی بیمار در مراقبت‌های درمانی، افزایش مشارکت عمومی و ترویج انسجام جهانی برای حصول اطمینان از اینکه هیچ کس در نتیجۀ مراقبت بهداشتی دچار آسیب نمی‌شود.

موضوع پویش امسال مراقبت ایمن از مادر و نوزاد و شعار آن «اقدام فوری برای زایمان ایمن و محترمانه» است. هر روز زنان و نوزادانی به خاطر عدم دسترسی به مراقبت‌های باکیفیت می‌میرند. بار جهانی و منطقه‌ای مرگ‌ومیر مادر و نوزاد نشانگر نیاز به تضمین خدمات زایمان ایمن و ارائۀ محترمانه آن به تمام زنان باردار است. به رغم تمام تلاش‌های صورت‌گرفته برای کاهش مرگ‌ومیر مادران و نوزادان، هنوز نتوانسته‌ایم به نقطه‌ای برسیم که همۀ افراد، در هنگام نیاز، بدون مواجهه با دشواری مالی به خدمات بهداشتی باکیفیت دسترسی داشته باشند. اگر می‌خواهیم به هدف پوشش همگانی سلامت، که زیربنای هدف شماره 3 توسعۀ پایدار است، دست پیدا کنیم، این وضعیت باید تغییر کند.

 

حتی پیش از آغاز پاندمی [ همه گیری جهانی] کووید-19، در سراسر جهان روزانه حدود 800 زن به دلایل مرتبط با بارداری و زایمان و 7000 نوزاد جان خود را از دست می‌دادند. هر سال حدود دو میلیون کودک مرده به دنیا می‌آید و بیش از 40% موارد مرده‌زایی در حین زایمان رخ می‌دهد. کووید-19 با مختل کردن ارائه خدمات بهداشتی ضروری، قطع زنجیرۀ تامین خدمات بهداشت باروری و سلامت مادران، ممانعت از دسترسی زنان به مراقبت و افزایش کمبود کادر بهداشتی ماهر این وضعیت را تشدید کرده است. با فراهم کردن دسترسی عادلانه به خدمات بهداشتی، از جمله تنظیم فاصله بین زایمان‌ها، حضور کادر ماهر در حین زایمان، مراقبت‌های اورژانس زنان و زایمان و تضمین وجود اقلام ضروری جهت ارائه مراقبت ایمن و به موقع در یک محیط بهداشتیِ حمایت‌گر، می‌توان پیامدهای سلامت برای زنان و نوزادان را به طور گسترده بهبود بخشید.

 

سازمان جهانی بهداشت از زنان می‌خواهد تا در دوران بارداری و زایمان با تیم‌های‌ ارائه دهنده خدمات سلامت خود در ارتباط باشند. از کادر بهداشتی می‌خواهیم برای ارائه مراقبت ایمن به مادران و نوزادان توانمندی های خود را ارتقا دهند. مسئولین سلامت و مدیران مراکز باید محیط‌هایی برای ارائه مراقبت ایمن و محترمانه بوجود بیاورند. سیاست‌گذاران و مدیران برنامه‌ها باید ایمنی خدمات مادر و نوزاد را در اولویت قرار بدهند. و از خانواده‌ها و جوامع خواستار حمایت و ترویج مراقبت ایمن و محترمانه برای مادران و نوزادان هستیم.

دفتر منطقۀ مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت از تمامی کشورها می‌خواهد به این پویش پیوسته و تلاش‌ جمعی برای بهبود مراقبت مادر و نوزاد را ترویج نمایند. از شما می‌خواهیم در تمامی سطوح حمایت کنید، بناهای نمادین و اماکن عمومی را با نورپردازی به رنگ نارنجی دربیاورید و آگاهی عمومی را بالا ببرید – بدون مشارکت اجتماعی نمی‌توانیم به اهداف روز جهانی ایمنی بیمار دست پیدا کنیم.

همچنین، اینجا از فرصت استفاده می‌کنم تا حمایت بی‌وقفه از کشورهای عضو سازمان جهانی بهداشت در مقابله با کووید-19 را تضمین نمایم. تک تک ما از این بیماری متاثر شده‌ایم.

بیایید از مراقبت ایمن از مادر و نوزاد حمایت کرده و آن را رواج دهیم و «هم اینک برای زایمان ایمن و محترمانه اقدام کنیم» و در تحقق رویای منطقه مدیترانه شرقی، یعنی سلامتی برای همه با یاری همه، نقش داشته باشیم. 

مطلب قبلی برگزاری نشست مراقبت‌های بهداشتی اولیه دوستدار ایمنی شهریور 1400
مطلب بعدی برنامه واحدهای خدمت دوستدار ایمنی در مراقبت های بهداشتی اولیه نظام شبکه کشور آغاز شد
Print
471

نظرات بسته شده است.

نام شما
ایمیل شما
عنوان
پیام خود را وارد کنید ...
x
دی ان ان