C.3
|
بیانیه استاندارد:
مرکز مراقبتهای اولیه دارای یک نظام دارویی ایمن میباشد.
|
راهنمای انطباق شواهد
|
معیارهای حیاتی
|
C.3.1.1 مرکز دارای نظامی برای مدیریت ایمن داروهاست که نیازهای گیرنده خدمت را برطرف میکند، از مقررات قابلاجرا پیروی و پایبند به دستورالعملهای سازمان جهانی بهداشت میباشد.
|
- برنامه ایمنی دارو
- جزوههای اطلاعاتی گیرنده خدمت
|
C.3.1.2 مرکز مراقبتهای اولیه، الکترولیتهای با غلظت بالا/ داروهای با هشدار بالا را در مکانی امن نگه میدارد.
|
خطمشیها و روشهای عدم نگهداری غلظت بالای الکترولیتها ، ازجمله کلرید پتاسیم ، فسفات پتاسیم و کلرید سدیم ، در مناطق خدماتی و ذخیرهسازی در یک مکان امن.
|
C.3.1.3 مراقبتهای اولیه، در دسترس بودن داروهای ضروري حياتبخش را در همه زمانها، تضمین میکند.
|
داروهای نجاتدهنده زندگی بر اساس نیازهای مرکز
|
C.3.1.4 فرآیند توزیع و ذخیرهسازی با رعایت زنجیره سرد برای داروهای حساس به دما، بدون اختلال/قطعی، بوده است.
|
- در دسترس بودن یخچال
- فرایند کنترل کیفیت زنجیره سرما و تحویل داروهای یخچالی
- لیست داروهای حساس به دما:
-واکسنها
- انسولین
|
|
معیارهای محوری
|
C.3.2.1 مراقبتهای اولیه، دستخط خوانا برای نسخه نویسی یا نوشتن دستورات پزشکان، را تضمین میکند.
|
خط مشیها و روشهای اطمینان از دستخط خوانا هنگام تجویز یا نوشتن دستورات پزشکان.
|
C.3.2.2 مراقبتهای اولیه، بازنگری دارویی (به منظور اطمینان از عدم تداخلات داوریی) در هر ویزیت را تضمین میکند.
|
سیاستها و روشهای دارویی ایمن که شامل موارد زیر است:
• تمام مراحل انتقال مراقبت.
• چند دارویی و چند نسخهای.
• مشاوره با داروساز بالینی.
|
C.3.2.3 مراقبتهای اولیه، آموزش گیرنده خدمت (یا ارائهدهندگان مراقبت) در خصوص دارو را تضمین میکند.
|
- فرایند آموزش گیرندگان خدمت و مراقبان آنها در مورداستفاده ایمن و مؤثر از دارو ، عوارض جانبی مورد انتظار ، تداخل بالقوه با سایر داروها و / یا غذا و مدیریت درد.
- پرونده مراقبت سلامت، آموزش گیرنده خدمت (یا مراقب) در مورد دارو را نشان میدهد.
- خطمشیها و روشهای آموزش گیرنده خدمت (یا مراقب) در مورد دارو هنگام ترخیص.
- راهنمای WHO در زمینه 5 لحظه برای ایمنی دارو
|
C.3.2.4 مراقبتهای اولیه، تعداد تجویز دارویی (دوز/غلظت) را استاندارد و محدود میکند.
|
فرآیند استانداردسازی و محدود کردن غلظت دارو در مرکز مراقبتهای اولیه.
تاکید ویژهبر:
• برچسبگذاری و نگهداری داروهای پرخطر ، مانند کلرید پتاسیم ، هپارین و انسولین.
• برچسبگذاری و نگهداری داروها با نوشتار مشابه یا آوای مشابه
• معدوم ساختن داروهای مصرف نشده یا منقضی شده.
|
C.3.2.5 فرآیند توزیع و ذخیرهسازی زنجیره سرد برای داروهای حساس به دما، دچار اختلال/قطعی نشده است.
|
- یخچال موجود است.
- بررسی کنترل کیفیت یخچال و فریزرها و داروها.
- لیست داروهای حساس به دما
- واکسنها
- - انسولین
|
C.3.2.6 مراقبتهای اولیه دارای سیاست و رویه پیادهسازی شده به منظور مدیریت خطاهای دارویی، میباشد.
|
خطمشی و روش کنترل اشتباهات دارویی.
|
معیارهای توسعهای
|
C.3.3.1 مراقبتهای اولیه برای پشتیبانی از نظام مدیریت دارویی خود، به یک داروسازی بالینی دسترسی دارد.
|
|
|
C.4
|
بیانیه استاندارد:
در زمان شیوع یک بیماری عفونی، مرکز دارای نظامهایی برای مدیریت و کنترل شرایط اضطراری میباشد.
|
راهنمای انطباق شواهد
|
|
معیارهای حیاتی
|
رکن 1 هماهنگی در سطح کشور
C.4.1.1 رهبری، یک تحلیل شکاف از خدمات و منابع موجود انجام می دهد.
|
تجزیهوتحلیل شکاف موجود شامل موارد زیر باشد:
•تحلیل خطر
• ارزیابی ظرفیت موجود
•ارزیابی افزایش ظرفیت
نقشهبرداری از جمعیت آسیبپذیر
نتایج مورداستفاده برای اطلاع از طرح آمادگی شیوع.
https://www.who..int/publications/i/item/critical-preparedness-readiness-and-response-actions-for-covid-19
|
|
رکن 1 هماهنگی در سطح کشور
C.4.1.2 رهبری دارای یک برنامه اضطرار برای مدیریت و کنترل شیوعها میباشد.
|
داشتن برنامه برای :
- گروه مدیریت بحران.
- مسئولیتهای مکتوب شده.
- برنامهریزی دقیق نیروی کار.
- لیست تماس و شماره تلفن همراه.
- برنامهریزی برای افزایش ظرفیت کارکنان.
- شرکت در برنامه ملی.
- دسترسی به تجهیزات
- معیارهایی که طرح اضطرار را راهاندازی میکند
- برنامهریزی بهمنظور هماهنگی خدمات جامعه.
- تغییراتی در محیط عملکرد
- نیازهای آموزشی.
- شواهد آزمایش طرح.
https://www.who.int/publications/i/item/responding-to-community-spread-of-covid-19
|
|
رکن 2 ارتباطات ریسک (مخاطره) و مشارکت جامعه.
C.4.1.3 سامانههای ارتباطاتی بهمنظور پایش، کسب، و گردش اطلاعات در مورد هشدارهای بهداشت عمومی وجود دارد.
|
استراتژی ارتباطی شامل:
• مسئولیت واگذارشده.
• بازدیدهای روزانه.
بازخورد کارکنان و گیرندگان خدمت از طریق چندین روش و به زبان محلی.
درگیر کردن گروههای معتمد جامعه مانند:
• رهبران مذهبی.
- کارکنان بهداشت.
- انجمن داوطلبان
• گروههای زنان و جوانان.
• انجمنهایی مرتبط با معلولین.
• گروههای تجاری.
https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019/technical-guidance/risk-communication-and-community-engagement
|
|
رکن 6 کنترل پیشگیری از عفونت
C.4.1.4 مرکز دارای نظامهای کنترل پیشگیری از عفونت (IPC) مناسبی برای درمان بیماران عفونی و پیشگیری از سرایت به کارکنان، سایر گیرندگان خدمت و عموم جامعه است.
|
- اقدامات بهداشت دست
- تریاژ بیماران.
- اقداماتی برای فاصله اجتماعی و قرنطینه کردن
- آموزش کارکنان.
- PPE و کاربرد آن
- لباس مناسب و معدوم کردن آن
- WASH.
https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019/technical-guidance/infection-prevention-and-control
|
|
معیارهای محوری
|
رکن 3 نظارت و آزمایش.
C.4.2.1 مرکز از دستورالعملهای سازمان جهانی بهداشت برای بررسی موارد و خوشهها، انجام ایزوله فردی، ردیابی تماس و قرنطینه (به حداقل رساندن) تماسها استفاده میکند.
|
- نظارت بر تشخیص مورد در طی 48 ساعت از شروع علائم.
- انجام تست بعد از 24 ساعت ردیابی.
- پیگیری بیماران.
|
|
رکن 3 نظارت و آزمایش.
C.4.2.2 گزارش بیماری عفونی قابل اعلام به مقام مربوطه؛ موارد مشکوک توسط پزشک و آزمایشگاه تائید شده است.
|
سیاست مدیریت بیماری های قابلتشخیص
|
|
رکن 5 آزمایشگاههای ملی.
C.4.2.3 ایجاد دسترسی به یک آزمایشگاه معتبر که دارای توانایی ارائه خدمات بر اساس دستورالعملهای سازمان جهانی بهداشت است.
|
- استفاده از خدمات آزمایشگاهی معتبر / مورد تأیید دولت.
- اطمینان حاصل کند که نمونهها و رویهها به دستورالعملهای سازمان جهانی بهداشت پایبند بوده است.
|
|
رکن 6 کنترل پیشگیری از عفونت.
C.4.2.4 افزایش آگاهی/ آموزش عمومی در مورد اقدامات پیشگیرانه بهداشت عمومی، آداب تنفس ، بهداشت دست و فاصله فیزیکی
|
بروشور یا پوستر موجود است.
https://www. Who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019/technical-guidance/guidance-for-schools-workplaces-institutions
|
|
اصل 6 کنترل پیشگیری از عفونت.
C.4.2.5 سامانههایی برای مدیریت رفاه کارکنان در زمان شیوع، وجود دارد.
|
|
|
اصل 6 کنترل پیشگیری از عفونت
C.4.2.6 محیط مرکز را میتوان با رعایت دستورالعملهای سازمان جهانی بهداشت، جهت کاهش شیوع بیماری منطبق کرد.
|
- تعداد بیماران در صف انتظار را به حداقل برسانید.
- امکانات شستشوی دست
- پشتیبانی فیزیکی. فاصله حداقل 1 متر
- اتاقهای مراقبت های سلامت جداگانه یک بیمار و یک متخصص حرفهای.
- اتاقهای مراقبت های سلامت کاملاً مجهز.
- گروههای بیمار را جدا کنید.
- امکانات توالت فرنگی ویژه کارکنان و بیماران.
- صفحههای محافظ.
|
|
معیارهای محوری
|
رکن 7 مدیریت موارد.
C.4.2.7 مرکز دارای سامانه تریاژ مکالمه تلفنی بوده و به بیماران، مناسبترین روش درمانی را توصیه میکند.
|
خطمشی مراجعه
فوریت آمبولانس و بیمارستان.
بیماران با علائم مراجعه به مراکز آزمایش منطقهای
افراد با علائم خفیف را قرنطینه کنید.
اطلاعات شفاف برای بیماران در مورد چگونگی دسترسی به خدمات پزشکی ، ضروری و همهگیر.
https://www.who.int/publications/i/item/10665-331492
|
|
رکن 7 مدیریت موارد.
C.4.2.8 فرآیندهایی برای شناسایی گروههای آسیبپذیر در جامعه که ممکن است به حمایت بیشتری نیاز داشته باشند، وجود دارد.
|
گروههای آسیبپذیر میتوانند شامل این موارد شوند :
- افراد مسن
- باردار
- خانههای نگهداری و مراقبت از سالمند
- اردوگاههای پناهجویان با جمعیت زیاد
- بیخانمان ها
- خانههای مسکونی
- افراد با ظرفیت و توانایی کم
- افراد دارای ملاحظات کمکهای بشردوستانه.
https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019/technical-guidance/humanitarian-operations-camps-and-other-fragile-settings
|
|
رکن 8 پشتیبانی عملیاتی و لجستیکی.
C.4.2.9 مرکز دارای تجهیزات ضروری یا دارای ظرفیت افزایش سریع دسترسی به منابع و تجهیزات لازم میباشد.
|
- سیاست تهیه و تدارک لوازم.
- سیاست کنترل موجودی و ذخیره
- دانش دسترسی به بازار.
- WASH.
-
- ضدعفونیکننده دست.
- مواد پاککننده.
-
|
|
رکن 9 حفظ خدمات بهداشتی ضروری.
C.4.2.10 مرکز، خدمات ضروری سلامت را که می بایستی در طی شیوع بیماری ادامه داشته باشند، را شناسایی و تداوم آنها را حفظ میکند.
|
بیماران را تشویق کنید تا به دنبال درمان بیماریهای غیر مرتبط با شیوع بیماری باشند:
• کلینیکهای وارفارین Warfarin clinics
• درد قفسه سینه در موارد اضطراری
https://www. who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019/technical-guidance/maintaining-essential-health-services-and-systems
|
|
معیارهای توسعهای
|
رکن 7 مدیریت موارد
C.4.3.1 مرکز، دارای سیستمهایی برای عملکرد مناسب در کلیه محدوده تحت پوشش خود بوده و از طریق آن می تواند مناطق تحت فشار را مدیریت کرده و خدمات ضروری را ارایه نماید.
|
- ارتباط با جوامع.
- به اشتراکگذاری دادهها.
- اشتراک پرونده مراقبت سلامت.
|
|
رکن 3 نظارت و آزمایش
C.4.3.2 مرکز میتواند نظام پایش مبتنی بر شاخصهای تعریفشده در چارچوب پایش و ارزشیابی کووید-19 ایجاد نماید.
|
چارچوب نظارت و ارزیابی برنامه آمادگی و پاسخ استراتژیک کووید-19 (SPRP) شاخصهای کلیدی بهداشت عمومی و خدمات ضروری سلامت و شاخصهای سیستم را برای نظارت بر آمادگی، واکنش و شرایط در طی همهگیری COVID 19 ذکر کرده است.
https://www.who.int/publications/i/item/monitoring-and-evaluation-framework
|
|
رکن 7 مدیریت موارد
C.4.3.3 مرکز میتواند نیازهای اختصاصی برخی بیماران در زمان شیوع، را پشتیبانی نماید.
|
- در صورت استفاده از ماسک صورت ، ارتباطاتی مانند لبخوانی.
- استفاده ازمترجمان (در مورد افراد با زبان دیگر)
- دسترسی به صندلی چرخدار.
|